Voordat wij zelf naar Sri Lanka op reis gingen met onze kleuter, hoorden we best wat tegenstrijdige verhalen over de mensen in Sri Lanka. Ze zouden kil zijn en continu met hun hand omhoog staan voor fooi. Aan de andere kant horen we ook dat de inwoners van Sri Lanka ontzettend lief en zorgzaam zijn en je hun land echt willen laten zien. Maar één manier om erachter te komen, wij gingen naar Sri Lanka. 

Sri Lankaanse mentaliteit
Wat is typisch Sri Lankaans qua gedrag en mentaliteit? Goede vraag! Na een maand in Sri Lanka zijn ons in ieder geval een aantal typische dingen opgevallen aan het land en vooral de mensen, gewoonten en gebruiken. We hebben zeer diverse mensen ontmoet in Sri Lanka tijdens onze rondreis: hele vriendelijke mensen die echt hun land aan je willen laten zien en ook hele stugge mensen die toerisme zien als melkkoe en ook absoluut niet vriendelijk zijn. Vooral tijdens het eerste deel van onze reis kwam wij de minder vriendelijke mensen veel tegen en we moesten echt opletten dat we ons daardoor niet uit het veld lieten slaan. Je hebt namelijk de natuurlijke neiging om dan argwanend te worden bij de juist zo lieve en vriendelijke mensen en dat is natuurlijk zonde! Als we overigens terugkijken op onze reis door het mooie Sri Lanka, dan zijn de lieve en vriendelijke mensen ons bijgebleven :-)

Als het specifiek over kinderen gaat dan is er geen enkele twijfel: de Sri Lankanen zijn ontzettend vriendelijk tegen kinderen. They love kids! Maak je als ouder daar dus vooral niet druk om en voel je ook niet bezwaard om bijvoorbeeld wat ander eten te vragen. Op alle plaatsen waar wij dit deden was dat geen enkel probleem. Onze kleuter kreeg vaak zelfs veel meer eten dan hij in 3 dagen op kon.

Stel je vragen duidelijk
Dit geldt natuurlijk op veel plekken, maar in Sri Lanka zeer zeker ook merkten wij. Stel je vragen duidelijk. Bedenk je dus eerst even wat je zegt of vraagt, want de kans is groot dat er direct iemand anders wordt geraadpleegd. Dat wordt niet eerst even gezegd. Nee, iemand loopt weg en daar zit je dan te wachten. Geen idee waarom iemand nu wegloopt, je stelde toch gewoon een vraag? Sri Lankanen willen je zeker helpen bij de oplossing, maar willen soms te snel gaan. Ze luisteren daardoor niet goed, gaan meteen aan de slag en het gevolg is een oplossing die jouw vraag niet afdekt. Puntje rekening mee houden dus, dat is een stuk handiger en gerichter.

Zich snel beledigd voelen
Wij Nederlanders houden van duidelijke communicatie. Niet altijd handig in Sri Lanka, want als je de taalbarrière daarbij optelt dan heb je het perfecte recept voor belediging te pakken. Dat idee kregen wij althans regelmatig. Zelfs een mildere vorm van communicatie waarin je voor onze maatstaven zeer voorzichtig zegt wat je wilt of bedoelt, is vaak nog het moment waarop je een Sri Lankaan op zijn je weet wel trapt. Niet altijd prettig, want dan zeggen ze ineens niets meer. Als een excursie gewoon niet is wat je ervan had verwacht en je geeft minder fooi, dan is dat je goed recht.
Weet dat de bazen van de chauffeurs enorm uitvallen tegen hen als er een klacht komt, dus ze snappen maar al te goed als je je stem verheft wat dat betekent.